מה אומרים באקסלנס על ביטול חוק מס דירה שלישית?

"לא הופתענו מביטול החוק ביד בג"ץ  והחזרתו לדיון מחדש בוועדת הכספים.

לכן התחזית השנתית שלנו נותרה ללא שינוי" אומר יניב חברון, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס בסקירתו השבועית. 

בסקירה השבועית שפורסמה היום, מתייחס יניב חברון – הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס, להחלטת בג"ץ לביטול חוק המס על דירה שלישית והחזרתו לדיון מחדש בוועדת הכספים בכנסת.

 

"לא הופתענו מביטול החוק ביד בג"ץ  והחזרתו לדיון מחדש בוועדת הכספים". יניב חברון, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס. צילום: עודד קרני

 

"לא הופתענו מהחלטה זו, ועם הודעת המדינה כי היא מותירה את ההכרעה בנושא החוק בידי בג"ץ, הנחנו כי החוק יבוטל, לכן כבר אז הפחתנו את התחזית של האינפלציה השנתית שלנו. כתוצאה מכך, תחזית האינפלציה שלנו לשנה הקרובה נותרה ללא שינוי, ברמה של 0.7%. אך מצד שני, השאלה הנשאלת כרגע היא עד כמה מהר ציבור מחפשי הדיור יתייאש מהבטחות הממשלה וירוץ בחזרה אל השוק".

 

עוד בסקירה, מעריך חברון כי "בשלב הראשון, יביא ביטול החוק לריצה חוזרת של משקיעים לשוק הנדל"ן ולירידה בנכונותם למכור את הדירות שבבעלותם". כמו כן מעריך חברון כי "כשהציבור יחוש שבאוצר מתקשים לאשר מחדש את החוק, סביר להניח שנתחיל לראות ריצה מחודש גם שלו, מה שיגרום לעלייה מחודשת של מחירי הדיור בישראל, כפי שהיה לאחר ביטול חוק מע"מ אפס ופירוק הממשלה הקודמת".

 

חברון מציין כי "לצורך אישור החוק מחדש, הוא צריך לעבור שוב את דיוני וועדת הכספים בכנסת, שיכללו גם את הקריאה השנייה והשלישית לאישורו מחדש. עכשיו השאלה הנשאלת היא באילו אמצעים ינקטו באוצר על מנת להביא לאישורו המחודש של החוק, וזאת לאור כמות המתנגדים לו וחוסר הנכונות של יו"ר וועדת הכספים לאשר אותו".

 

בנוסף מעריך חברון כי "סעיף הדיור כלומר השכירות במדד ימשיך להראות זחילה למעלה בדומה לביצועים בשנה שעברה. ושוב השאלה היא האם גם הקיפאון בשוק יימשך? אם כן, סביר להניח שההכבדה על סעיף זה תהיה גדולה יותר.  אם לא, אז אפשר לסכם ולהגיד שלא השתנה יותר מידי.

 

מכאן שלהערכתנו באקסלנס מוקדם עדיין לקבוע שציפיות האינפלציה הקצרות נמוכות מדי".